Naar hoofdinhoud Naar footer

‘Voorlichting over prettige seks blijft belangrijk voor meiden met een lvb’

De Erkenningscommissie Gehandicaptenzorg van Vilans heeft onlangs de interventie Girls’ Talk+ van expertisecentrum seksualiteit Rutgers hererkend. Het is nog steeds voldoende aannemelijk dat de interventie bijdraagt aan het vergroten van de seksuele weerbaarheid van meiden met een lvb. Ontwikkelaar Marianne Jonker: ‘Uit onderzoek weten we dat een training beter werkt als je een positieve boodschap hebt.’

Girls’ Talk+ is een groepscounselingsprogramma over seksualiteit, relaties en weerbaarheid voor meiden met een lichte verstandelijke beperking (lvb). In 8 bijeenkomsten van 1,5 uur leren de meiden in kleine groepjes om seksueel weerbaar te zijn. Hierbij worden ze begeleid door twee trainers.

Extra kwetsbaar 

Het belang van de interventie is nog steeds groot. Jonker: ‘Meiden met een lvb hebben een verhoogd risico op het meemaken van seksueel grensoverschrijdend gedrag en onbedoelde zwangerschap. We weten dat deze meiden minder kennis en zelfvertrouwen kunnen hebben. Daardoor kunnen ze de gevolgen niet goed overzien. Ook kunnen ze niet altijd de bedoelingen van anderen goed inschatten. Terwijl dit een groep is die wel actief meedoet aan de samenleving en van alles kan tegenkomen.’

Meer weten? Lees meer over Girls’ Talk+ op het Kennisplein Gehandicaptensector. Of lees over de inhoud van de training van Make a Move+ die vergelijkbaar is met Girls’Talk+.

Wensen en grenzen 

Girls’ Talk+ ondersteunt meiden met een lvb bij een goede, gezonde seksuele ontwikkeling. Jonker: ‘Het is belangrijk om vooral in te steken op een positieve boodschap. In de training worden meiden zich bewust van hun wensen, waardoor ze ook beter grenzen kunnen aangeven. Als je weet hoe je prettige, veilige en leuke seks kan hebben, weet je ook beter wat je niet leukt vindt en durf je er eerder iets van te zeggen.’

Gendersensitiever 

Rutgers blijft de interventie doorontwikkelen en verbeteren. Jonker: ‘Omdat we ook instaken op het voorkomen van onbedoelde zwangerschappen, werd de training onbedoeld iets te heteronormatief. Daarom is de training gendersensitiever geworden. Daarnaast is er meer aandacht voor de overeenkomsten tussen meiden en jongens in seksueel gedrag. Het idee van (seksuele) gelijkwaardigheid van jongens en meisjes draagt namelijk bij aan preventie van seksuele grensoverschrijding.’

Sexting 

Jonker: ‘Ook hebben we nu meer aandacht voor seksueel contact online. Zo richten we ons bijvoorbeeld op de spelregels voor veilige en leuke sexting. Want ook sexting kan onderdeel zijn van een gezonde, seksuele ontwikkeling. Daar hoort de afspraak bij dat de ontvanger het materiaal niet deelt. We vergeten vaak dat dit in de meeste gevallen gewoon goed gaat. En als het wel fout gaat, dan is het belangrijk vooral aandacht te hebben voor de dader en een passende reactie van de omgeving. Het is nog te vaak: “Wat erg voor het slachtoffer”. Onbedoeld wordt dan alle schaamte bij het slachtoffer gelegd.’

Minder stereotiepe beelden 

Ook worden er minder stereotype-bevestigende beelden gebruikt. Jonker: Uit onderzoek weten we dat dit schadelijk kan zijn. Het beeld van “de stoere jongen die nooit huilt” kan het effect hebben op jongens dat ze hun emoties moeten verbergen. Stereotype beelden sluipen er vaak onbewust in. Bijvoorbeeld door een zinnetje als: “Milou wil graag dat mensen haar lief en verstandig vinden.” Dat bevestigt het stereotiepe beeld dat meisjes lief moeten zijn. Om dat te doorbreken, hebben we dat nu veranderd in: “stoer en sportief”. Het is belangrijk dat jongeren zich vrij voelen in wie ze willen zijn.’

Aanvraag hererkenning helpt bij ontwikkeling 

Inmiddels is het vijf jaar geleden dat Girls’ Talk+ werd erkend. Jonker: ‘De erkenning heeft ervoor gezorgd dat we de interventie beter onder de aandacht kunnen brengen van professionals. We kunnen onderstrepen dat het goed in elkaar zit en dat het aannemelijk is dat het werkt. De aanvraag van de erkenning en de hererkenning vraagt wel wat. Je moet namelijk schriftelijk goed onderbouwen, maar door de feedback die je krijgt, word je gedwongen om er heel scherp over na te denken. Dat helpt bij de ontwikkeling van zo’n interventie.’

Over het erkenningstraject

In de gehandicaptenzorg zijn veel doeltreffende interventies ontwikkeld. Toch zijn ze voor andere professionals vaak moeilijk te vinden en te vergelijken. Het erkenningstraject geeft inzicht in goed onderbouwde en effectieve interventies. Meer weten over werkende interventies? Bekijk deze dan hier. 

Ook een interventie laten erkennen?

Heb je een succesvolle aanpak of methodiek ontwikkeld voor de gehandicapten- of ouderenzorg? Is jouw interventie ook interessant voor anderen? Meld hem dan aan voor het erkenningstraject. Lees hier meer.