TACt en TACt Plus
Laatst bijgewerkt op: 01-04-2020
TACt is een intensieve, individuele training gericht op het verminderen en in de toekomst voorkomen van antisociaal en agressief gedrag. TACt Plus is een variant voor jongeren met een licht verstandelijke beperking.
Over deze interventie
Deze interventie is door de erkenningscommissie beoordeeld als: Goed onderbouwd
Erkenning is mogelijk op de volgende niveaus:
- Goed beschreven (Pilot ouderenzorg)
- Goed onderbouwd
- Effectief volgens eerste aanwijzingen
- Effectief volgens goede aanwijzingen
- Effectief volgens sterke aanwijzingen.
Datum van erkenning
11-12-2024
Erkend door
Erkenningscommissie Justitiële interventies (NJi)
De TACt beoogt agressief en antisociaal gedrag te verminderen en in de toekomst te voorkómen door het trainen van vaardigheden op het gebied van zelfcontrole, probleemoplossen en sociaal gedrag. Deze vaardigheden geven de jongere meer mogelijkheden om toekomstige, risicovolle situaties prosociaal op te lossen. De kans dat ze daarvoor kiezen wordt groter.
De TACt Plus heeft hetzelfde hoofddoel, maar richt zich, gezien de doelgroep, nadrukkelijk niet op het versterken van het moreel redeneren. Het risico op nieuw agressief en antisociaal gedrag wordt bij de TACt Plus verminderd door versterking van sociale en probleemoplossingsvaardigheden, waaronder het begrip (van regels) in sociale situaties, en het aanleren van zelfcontrole.
De TACt is bedoeld voor jongeren (12 t/m 23 jaar) met antisociaal en agressief gedrag die een aantal aan elkaar gerelateerde vaardigheidstekorten hebben:
- een tekort aan interpersoonlijke, sociale en cognitieve vaardigheden;
- een tekort aan impulscontrole;
- een tekort op het gebied van moreel redeneren: een egocentrische, concrete en ‘primitieve’ manier van moreel redeneren.
De TACt is ontwikkeld voor jongeren met een IQ van 85 of hoger en de TACt Plus voor jongeren met een IQ tussen de 50 en 85.
De TACt omvat 24 trainingsbijeenkomsten van een uur, waarin wordt gewerkt aan vaardigheidsversterking op 3 onderdelen: boosheidscontrole, sociale vaardigheden en moreel redeneren. De trainer traint drie uur per week met de jongere (ieder element van de TACt komt één keer per week aan bod). De steun van ouders wordt uitgelokt door een bijeenkomst met jongere en ouders samen te hebben over de training en de rol van ouders. Ook zijn zij aanwezig bij de intake, tussenevaluatie en eindevaluatie en is er na iedere bijeenkomst contact met hen.
De TACt Plus omvat hetzelfde aantal uur training, verdeeld over 2 onderdelen: boosheidscontrole en sociale vaardigheden. De trainer traint 2 keer 1½ uur met de jongere. De bijeenkomsten waarin sociale vaardigheden worden getraind, wordt steeds gestart met het onderzoeken van een morele regel (bijv. vechten mag niet). Vanuit deze regel wordt nagegaan wanneer het moeilijk is voor de jongere om zich aan de regel te houden en welke sociale vaardigheden hij nodig heeft om situaties zo op te lossen dat dit toch lukt. Ook bij de TACt Plus hebben ouders een steunende rol door aanwezigheid bij bijeenkomsten en contact na iedere bijeenkomst.In de bijeenkomsten wordt vooral veel geoefend. Er is een vast curriculum van zelfcontrole- en sociale vaardigheden. De opdrachten die de jongere als huiswerk maakt, worden benut om nauw aan te sluiten bij het dagelijks leven van de jongere. Zo worden veel oefenkansen buiten de training gecreëerd.