Grip op Agressie Klinisch
Gepubliceerd op: 17-06-2020
Laatst bijgewerkt op: 07-04-2025
Grip op Agressie Klinisch (GoA-K) is een interventie gericht op agressief gedrag bij (jong) volwassenen met een licht verstandelijke beperking.
Over deze interventie
Deze interventie is door de erkenningscommissie beoordeeld als: Goed onderbouwd
Erkenning is mogelijk op de volgende niveaus:
- Goed beschreven (Pilot ouderenzorg)
- Goed onderbouwd
- Effectief volgens eerste aanwijzingen
- Effectief volgens goede aanwijzingen
- Effectief volgens sterke aanwijzingen.
Datum van erkenning
11-12-2024
Erkend door
Erkenningscommissie Justitiële interventies (NJi)
Het doel van GoA-K is het verminderen en het voorkómen van (recidiverend) agressief (delict)gedrag. Deelname aan GoA-K leidt tot veranderingen in inzicht in de emotionele, cognitieve en gedragsmatige processen die samenhangen met agressief gedrag en boosheid. Attitude, gedachten, gevoelens, vaardigheden en gedrag van de deelnemer zijn hierbij kernelementen.
GoA-K is geïndiceerd voor volwassenen (vanaf 18 jaar) die klinisch worden behandeld. De interventie is gericht op cliënten met risicovol agressief gedrag met een LVB met of zonder een justitiële maatregel.
GoA-K bestaat uit zeven modules. Modules 1, 2 en 3 zijn educatieve, ervaringsgerichte modules, die de cliënt voorbereiden op de modules erna. In module 4 tot en met 7 leren de cliënten de geleerde inzichten en vaardigheden toe te passen op de eigen problematiek. Er is geen vaste volgorde voor de eerste drie modules, omdat deze niet op elkaar voortbouwen maar elkaar aanvullen. Vanaf module 4 ligt de volgorde vast. De cliënt kan vanaf dan niet langer optimaal van een module profiteren zonder eerst de inhoud van de voorgaande module(s) te beheersen.
GoA-K is afgestemd op de leerstijl van de doelgroep door: ervaringsgericht leren, aansluiten bij het cognitieve, adaptieve en emotionele niveau van functioneren, eenduidig en eenvoudig taalgebruik, ondersteuning bij abstraheren en generaliseren. Binnen GoA-K wordt de dagelijkse context van de deelnemer gebruikt als oefen- en leersituatie.